Nordic Pump är ett företag i Hedemora som tillverkar brukspumpar och blandarpumpar för byggindustrin och vi har träffat Magnus Strömberg som är platschef på företaget.
Nordic Pump designar, utvecklar och tillverkar blandarpumpar, bruksblandare och brukspumpar till byggindustrin – anpassade för golvspackel, olika pumpbara betonger, EPS cement, mur och putsbruk. Produkterna säljs till proffsmarknaden Business to Business där kunderna återfinns framförallt inom byggmarknaden och golvläggare. Ergonomin, användarvänligheten, produktiviteten och god kundservice för kunden är några av kärnvärdena som Nordic Pump jobbar utefter.
Idag sker största delen av försäljningen inom Sverige men man har även exportförsäljning till Norge. Då Norge är ett så kallat tredje land (utanför EU) så behövde företaget inledningsvis vid export till Norge förbereda och ta fram rätt exportdokumentationen och se över regelverk, när man väl hade gjort det initiala jobbet så krävs det mindre jobb för nästkommande leveranser.
En viktig faktor för att skapa bra förutsättningar för att kunna lyckas med exporten tycker Magnus är att man har en bra försäljningskanal in för sina produkter i det landet man vill sälja till och att man jobbar med en partner som man delar värderingar med och som har en god insikt och förståelse för företaget och produkterna.
Företaget marknadsför sina produkter genom hemsida och sociala medier. Företaget fokuserar sedan en tid extra mycket på marknadsföring via sociala medier. En annan viktig del för att marknadsföra sig är att delta på mässor, där man får man även tillfälle att träffa de som använder produkterna vilket ger Nordic Pump värdefull input.
Hela verksamheten finns i Hedemora och så även produktionen. Nordic Pump jobbar med och prioriterar lokala leverantörer inom den absoluta närheten och för Nordic Pump använder man sig till största del av just lokala leverantörer. Närheten skapar många fördelar, såsom flexibilitet i flödet och minskade transporter.
Nordic pump tittar nu på att exportera till fler länder för sina produkter och saker som tas i beaktande är frågeställningar såsom var ska man växa och hur ska man växa för att utveckla affären på bästa sätt. Nordic Pump har kontakt med flera lokala exportfrämjande aktörer och senast deltog man på Exportdagen i Borlänge, vilket Magnus tycker var ett väldigt bra forum för att få mer kunskap om export och träffa expertis inom olika områden som man kan ta hjälp av när det finns behov. En positiv sak med att ta hjälp tycker Magnus är att man blir utmanad till exempel kring varför man väljer en viss marknad. Som företag kanske man har en bild av vilka marknader som bör vara intressanta för sitt erbjudande men genom att bli utmanad i idéerna man har så kan det verkligen hjälpa till när man företaget tar fram planen för export. Magnus betonar även vikten av att man genom Exportarena Dalarna lättare når kontakter inom exportfrågor som man som företag inte själv har.
Att prioritera lokala leverantörer ligger Nordic Pump varmt om hjärtat då det värnar bygden och hjälper till att minimera transportbehoven. Maskinerna är genuint hantverk från Dalarna, Sverige och företaget sätter en stor stolthet i att leverera egenproducerade, ergonomiska och effektiva kvalitetsprodukter med hållbarhet och användarvänlighet i fokus.
Fakta / Nordic Pump
Säte: Hedemora
Grundades: 2001
Omsättning: 7 miljoner SEK (2022)
Antal anställda: 3
Typ av verksamhet: Brukspumpar för byggindustri