John E. Öhrén är ett familjeföretag i tredje generationen med Kristin Öhrén i spetsen. Verksamheten startade på 70-talet och är ett plåtslageri och mekanisk verkstad som tillverkar bland annat snörasskydd, smidesarbete samt förbränningsutrustning för flis och spån.
Kristin Öhrén, hur skulle du beskriva företagets exportresa?
Det började med att vi hittade några kunder som arbetade med att köpa anläggningar, industrier och gods i Norge och Finland. Våra produkter riktar sig bland annat till bönder med egna skogsfastigheter som har bränslet, skog men som saknar den tekniska anläggningen för produktion av värme. Våra samarbeten bygger oftast på långa relationer som sträcker sig över flera generationer.
Hur arbetar ni för att få återkommande kunder?
Oftast får vi nya kunder genom befintliga som går i god för våra produkter. Vi är ett litet bolag där mycket handlar om att hitta rätt personer och bygga relationer. Vi brukar bjuda in våra kunder för att besöka vår verksamhet i Mora. Då är det vanligt att kunderna tar med sig sina barn, nästa generations entreprenörer. Digitaliseringen har gjort stor skillnad för att upprätthålla våra kontakter men magin händer när man sitter ned tillsammans och tar en kaffe.
Vi arbetar även med att erbjuda bra service och underhåll genom att skicka egen personal vid reparationer. Vårt bolag är unikt då vi både säljer och driver egna värmeanläggningar. Det gör att vi får stor kunskap om våra produkter och arbetar ständigt med produktutveckling utifrån kundernas och våra egna behov.
Har du något tips till andra företagare som är nyfikna på export?
Ett tips är att marknadsföra sina produkter på mässor. Det finns bra mässor i andra länder men även ett flertal i Sverige som lockar internationella kunder. Om du hittar en mässa som är intressant så kan det vara bra att åka dit och besöka den först och fundera på om den är rätt för dig eller om det finns något specifikt ställe du skulle vilja bli placerad på vid nästa mässtillfälle? Mässor kan vara dyrt men det kan skapa många bra kontakter. Det kan till exempel vara smart att vara fler personer på en mässa eller hyra in säljare som är på plats och nätverkar. Det lönar sig ofta i längden.
Det är viktigt att hitta arbetssätt som funkar och känns rätt för dig. Gör din research och samla på dig kunskap. Ta små steg och utvärdera.
Fakta / John E. Öhrén
Säte: Mora
Grundades: 1971
Omsättning: 6 miljoner SEK (2022)
Antal anställda: 5
Ägare: Familjeföretag
Typ av verksamhet: Industri och jordbruk