Kasi Technologies AB

Kasi Technologies AB grundandes 2008 i Göteborg kring patenterad teknologi för kostnadseffektiv hybridisering av bensin- och dieselfordon. De kommer snart exportera hållbarhet från Dalarna!

– Enkelt förklarat gör vår produkt att en befintlig bil med förbränningsmotor på mindre än en dag omvandlas från bensin- eller dieselbil till elhybrid, vilket leder till minskad bränsleförbrukning och minskade CO2 utsläpp, förklarar VD Isak Löfgren. Sedan 2013 är bolaget verksamt i Smedjebacken, södra Dalarna där egen produktion, montage och distribution nu utvecklas. – Vi är i full färd att förverkliga vår expansionsplan innefattande skalning av produktions- och montageanläggningen i Smedjebacken för leveranser 2024. Sedan fortsätter vi nationellt och globalt, berättar Isak.

Produkten, NESS, New Electrified Supercharger System, återvinner energi 100% av körtiden; vid acceleration, landsvägskörning och inbromsning och ansågs tidigt som revolutionerande av bla. Saab Automobile, amerikanska Ford och tyska Volkswagen. Smart reglerteknik optimerar fordonets återvinning av både utgående avgasenergi samt rörelseenergi vid inbromsning. Till detta adderas eldrift i lägre hastigheter och en elektrisk kick vid acceleration vilket tillsammans bidrar till att förbättra fordonets bränsleeffektivitet och därmed minskar CO2 utsläppen totalt med upp till 20%. – Det går för långsamt innan vi alla har elbilar, vår produkt bidrar genom konvertering av befintliga fordon till att snabba på den gröna omställningen som måste ske här och nu, konstaterar Isak.

Ett värdefullt underleverantörsnätverk har under åren också säkrats både lokalt och internationellt, bla. MVUSAB i Smedjebacken, SKF Sverige samt bolag i Polen och Österrike. Kundgruppen är i dagsläget privata och publika fordonsägande bolag inom t ex transport- och taxiverksamheter, dvs bolag med många förbränningsmotorfordon av liknande slag, eftersom dessa bolag snabbt kan öka sin hållbarhet med Kasi Technologies installation.

Kasi Technologies blev under hösten 2021, som enda svenska bolag, utvalt och del av EU´s EIC Accelerator och bedöms ha potential att nå miljardomsättning till 2028. Genom EIC Accelerator har en långsiktig finansiell partner säkrats som nu hjälper bolaget i pågående expansion. – Jag har först i efterhand förstått att det inte är helt lätt att komma in hos EIC Accelerator, men för oss var det en självklarhet att se oss om internationellt för både potentiella kunder och investerare. Samtidigt har ett nära samarbete med lokala aktörer såsom IUC Dalarna inletts med mycket goda resultat så vi gillar att kombinera det lokala med det globala, berättar Isak.

Bolagets unika affärsmodell, som inkluderar såväl produktion som montage och tester för elhybridkonvertering av befintliga fordon, ska på sikt kunna konvertera minst 10,000 enheter på årsbasis. Åtta anställda beräknas bli 40-50 inom tre år och Isak hoppas att många av dem kommer att vara kvinnor eftersom han har flera goda erfarenheter av att mixa, både olika bakgrunder och olika åldrar. – Det har gått så fort nu sista året, vi ska ha in kvinnor i styrelsen också, konstaterar Isak. I expansionen finns givetvis också planer på export. Eftersom NESS direkt efter montering ger en minskning av klimatgasutsläpp är efterfrågan global och produkten kan ge betydande bidrag till att snabbare nå uppsatta klimatmål om 50% CO2 reduktion innan 2030 för hela transportsektorn.

– Just nu är vårt fokus att leverera på de initiala kundorders vi avtalat, innan vi går vidare med att etablera distribution och montage på nya internationella marknader. Så fort vi har landat monteringslinan i Smedjebacken och filat bort barnsjukdomar i processen kommer vi etablera certifierade verkstäder såväl nationellt som på flera marknader både i EU och lite längre bort, avslöjar Isak. De har redan många värdefulla relationer och intresserade kontakter efter besök på de aktuella marknaderna berättar Isak utan att nämna vilka de är, det är rimligt eftersom inget är officiellt än. Ibland är det bra att kunna visa på nätverk och relationer när man är liten för att komma in även hos de större aktörerna, men att vara liten behöver inte vara en begränsning. – Vi har fått besöka och jobba i hjärtat av utvecklingsverksamheten hos flera stora internationella biltillverkare för att vår produkt är så intressant, det var läckert. Nu ska vi visa dem att vi kan bygga volym och komma vidare.

Isak har både studerat och bott utomlands i längre perioder och vill tipsa andra företagare som funderar på export om att besöka marknaderna, etablera kontakter och att inte låta fördomar och förutfattade meningar om olika länder och kulturer begränsa relationsbyggande och affärer. – De flesta människor runtom i världen är mer lika än vi tror. Många problem i världen skulle lösas om folk bara pratade med varandra, avslutar Isak.

Bolaget ser nu fram emot spännande år med expansion, nyanställningar och fortsatt goda samarbeten med både samarbetspartners, kunder, investerare och underleverantörer på resan till ett nytt stort svenskt industribolag. När de är där exporterar vi hållbarhet från Dalarna på riktigt.

Fakta / Kasi Technologies

Företag: Kasi Technologies AB
Företagsidé: Hybridisering av bensin- och dieselfordon
Säte: Smedjebacken, Dalarna
Omsättning: 3,2 miljoner (2022)
Antal anställda: 8

Facebook
Twitter
LinkedIn