Eyesoverall

Ett plagg till och från aktivitet, yogan, gymmet, på fjället, efter vinterdoppet eller surfingen, på promenad eller bara under fikastunden ute på en taverna någonstans i Europa. Plagget skulle också vara enkelt att ta med sig i väskan utan att ta för stor plats. Det var Cajsa Jacksons idé när hon för ett par år sedan satte sig vid ritbordet och började skissa på en design. 

Nu är plagget, en overall i vind- och vattenavvisande material med ett tunt värmande foder på väg att exporteras under varumärket Eyesoverall. 

 Den typiska kunden är en person som gillar konceptet med ett enda plagg, en multifunktionell overall. 

Cajsas affärsidé är att producera begränsade upplagor av sin design i olika funktionella material för universal bredd, till en internationell och nationell marknad för en hållbar framtid. Redan från början fanns export med i planen och var också en viktig del i designen. 

Overallen är ett unisexplagg och utformat i material och funktion för att kunna användas i de flesta klimat och miljöer. Cajsa såg också en möjlighet att skapa något internationellt hållbart som utmanar överkonsumtionen och överproduktionen inom textilindustrin:  

”Vi behöver bli upplysta att se användningsområden och värdet av genomtänkta produkter utifrån design, material och produktion. Det är viktigt utifrån ett miljöperspektiv”  

Lanseringen försenades på olika sätt, framför allt av pandemin, men det ser inte Cajsa som helt negativt då det givit mer tid för utveckling och marknadsförberedelser. Innan lanseringen testade Cajsa produkten på 8 olika marknader ute i Europa och samlade in responsen hon fick från de olika testpersonerna. Svaren var konstruktiva och fungerade som goda underlag för vidareutveckling, tex synpunkter på färg.  

Under sensommaren 2022 lanserade Cajsa så äntligen Eyesoverall under Yoga Games i Båstad. Lanseringen var genomtänkt och planerad med hållbarhet i fokus. ”Jag förberedde att vara så mobil och hållbar som möjligt. Testade allt innan, vad som krävs för att synas bra med enkla medel” 

På frågan om vilka som varit de största utmaningarna med satsningen menar Cajsa att det har varit transportkostnader och att hitta den hållbaraste vägen för både transport och ekonomi. Även marknadsföring är en utmaning om man vill sticka ut och synas, men ändå tilltala olika kunder på de marknader som overallen ska säljas på. Det som har varit mest utvecklande med hela arbetet har varit att få ”vända ut och in på alla olika delar i att förverkliga helheten och min produkt” säger Cajsa. Till andra entreprenörer som går i exporttankar ger Cajsa tipset att se över produkten utifrån hållbarhet, det vill säga hur och var du producerar. 

Cajsa har fått rådgivning från bl.a. Almi vilka också hjälpt henne att få ett sk. mikrostöd. I övrigt har Cajsa finansierat sin satsning med privata medel. Hon har också haft kontakt med internationell rådgivare och regional kontakt för Enterprise Europe Network (EEN) på Dalarna Science Park. Cajsa säger med entusiasm att ”jag överdriver inte om jag säger att Science Park och EEN har gett oerhörd feedback och stöd”. Kontakten med rådgivare har alltså varit värdefull tycker Cajsa, framförallt i en osäker period av pandemi och krig. Nu siktar hon framåt och visionen är att kunna satsa hela sin tid på Eyesoverall. 

Fakta / Eyesoverall

Säte: Falun 

Omsättning: N/A 

Ägare: Cajsa Jackson 

Vilken typ av verksamhet: design och mode 

Antal år som företaget arbetat med export: Förberett export i 2 år 

Vilka marknader: EU 

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn