Event

Exportredo


Falun | 20 november | Kostnadsfritt  

Gör ditt företag redo för export

En internationell expansion är en möjlighet att växa, samtidigt som det kan bidra till ökad lönsamhet och en hållbar framtid. Almi och Business Swedens workshopserie Exportredo förbereder ditt företag för en internationell lansering genom att se hur ditt erbjudande, din tjänst eller produkt passar en ny marknad och hur din satsning kan finansieras. Serien är ett unikt tillfälle att möta experter från båda organisationerna och ger dig kunskap om potentiella marknader och framtidens export.  

Tillfälle 1: Identifiera nya marknader
Tillsammans går vi igenom exportstrategier och marknadsprioriteringar. Vi hjälper dig att hitta och prioritera exportmarknader som passar din verksamhet och visar hur ditt hållbarhetsarbete kan stärka ditt varumärke och öka din konkurrenskraft på en global marknad.     

Tillfälle 2: Framtidens export: Nya möjligheter med AI 
Vi utforskar populära AI-verktyg som hjälper dig att effektivisera processer och öka din produktivitet. Tillsammans diskuterar vi hur en exportsatsning påverkar ditt företags ekonomi och vilka finansieringslösningar som kan finnas tillgängliga. 

Erbjudandet passar små och medelstora företag som har en internationell potential eller vill utveckla och öka sin export.

Datum: 
Onsdag 20 november
Onsdag 4 december

Tid: 13:00-16:00

Aktiviteten är ett samarbete mellan Almi GävleDala och Business Sweden i projekt Stärkt Exportkapacitet som drivs av Region Dalarna tillsammans med Almi, Enterprise Europe Network och Dalarna Science Park.

Mer information hittar du här


Tullverkets informationsträffar


Digitalt | Tullverket | Kostnadsfritt  

Är du ny på tull eller du kanske funderar på att starta upp ett företag med internationell handel? Då är informationsträffarna rätt sätt att börja bekanta dig med tullhantering!

Om informationsträffar
Tullverket erbjuder kostnadsfria informationsträffar där du får veta mer om vad du bör tänka på om du ska handla med länder utanför EU.

Informationsträffen har alltid samma innehåll och erbjuds varannan tisdag klockan 13.00. Den riktar sig till dig som ska börja handla med länder utanför EU och i anslutning till mötet har du möjlighet till individuell rådgivning

Informationsträffar ger en inblick i följande delmoment:

  • Eori-nummer
  • Klassificering
  • Restriktioner
  • Produktsäkerhet
  • Tillstånd och licenser
  • Tulldeklaration
  • Styrkande handlingar
  • Tullavgifter
  • Deklarantens ansvar

Mer information hittar du här


Webbinarium från Business Sweden


Webbinarium | TRADE COMPLIANCE I INTERNATIONELL HANDEL |  12 november

I en allt mer komplex värld med politiska oroligheter och omfattande risker blir företagets roll och ansvar allt viktigare. En förutsättning för att göra internationella affärer i denna miljö är att säkerställa regelefterlevnad, compliance.

I detta webinarium , det tredje i höstens serie om compliance, kommer vi tillsammans med banken SEB och Exportkreditnämnden, EKN, diskutera hur man identifierar och hanterar risker kopplat till betalning och finansiering av exportaffären.

– Vad förväntas ni som bolag veta om era internationella motparter och exportmarknader?

– Vad, förutom kreditvärdighet, behöver banken informeras om för att stötta med konton och finansiering.

– Vilka frågeställningar, primärt kopplat till korruption och kundkännedom, måste besvaras för att få en garantiansökan beviljad av EKN.

Talare:

Niklas Blank, Business Manager, Trade Finance på SEB

EKN, TBC

Elin Hagberg, Business Sweden. Elin har en gedigen bakgrund från bank och har i många år arbetat med rådgivning och riskhantering gällande handel-och exportfinansieringar.

Detaljer:

Tid: 12 november, 10.00 – 10.45
Plats: Distans

anmäl dig här!



Webbinarium | Transportförsäkringar – när och hur? |  19 november

Alla transporter innebär en viss risk för att något händer med godset, och vid Internationella transporter är riskerna större för att varan ska skadas, komma bort eller bli försenad. De regler som styr internationella transporter innehåller begränsningar av transportörens ansvar, vilket inte alla transportköpare är medvetna om. En transportförsäkring kan göra stor skillnad om olyckan är framme.

Annette Persborn från Länsförsäkringar, tillsammans med Maria Lundberg från Business Sweden, förklarar vad försäkringsskydd innebär, hur man gör och vad man behöver tänka på.

Välkommen till detta kostnadsfria webbinarium som anordnas av oss på exporttekniska avdelningen på Business Sweden, och som på begäran upprepas från vårens program. 

Detaljer:

Tid: 19 november, 13.00 – 13.45
Plats: Distans

anmäl dig här!



Webbinarium | Hur får en vara EU-ursprung? |  28 november

Missade du webbinariet vi höll hösten 2023, eller behöver du en repetition? Nu finns en ny möjlighet att delta på vårt populära webbinarium om hur en vara får ursprung i EU enligt reglerna i frihandelsavtalen.

En vara får inte ursprung i EU bara för att den har importerats hit och det är inte heller självklart att en vara blir en ursprungsvara för att den är tillverkad här. Ursprunget avgörs av vilken typ av tillverkning som gjorts och var materialet som varan har tillverkats av har sitt ursprung.

Varor kan få EU-ursprung om de är helt framställda eller tillräckligt bearbetade i EU. Varje frihandelsavtal har sina specifika regler för olika typer av varor, vilket innebär att det kan finnas olika krav i olika frihandelsavtal för samma vara. För att varan ska anses vara en ursprungsvara måste det också finnas handlingar som styrker att reglerna är uppfyllda.

Under detta webbinarium får du svar på frågor som:

Vad innebär det att en vara är helt framställd?
Vad är otillräcklig bearbetning?
Vilka är de vanligast typerna av produktspecifika regler och hur tillämpar jag dem?
Vad innebär den allmänna toleransregeln?
Vad är kumulation och vilka möjligheter ger det?
Varför behövs styrkande handlingar och vilka handlingar kan jag behöva?
Vilken information behöver finnas med i en ursprungskalkyl?

Experter som föreläsare
Anna Arnefalk arbetar på Business Sweden framför allt med frihandels-och ursprungsfrågor samt tullrelaterade frågor om internationell handel och export. Anna har lång erfarenhet från sitt arbete på Tullverket, de senaste åren som specialist på frihandels- och ursprungsfrågor.

Helena Kohlström Ziegel arbetar på Business Sweden framför allt med tullrelaterade frågor, leveransvillkor samt frågor rörande internationell handel och export. Helena har lång erfarenhet som tullspecialist och tullansvarig inom tillverkande industri.

Detaljer:

Tid: 28 november, 10.00 – 10.45
Plats: Distans

anmäl dig här!


Utbildningar från Business Sweden


Utbildning | Exportdokument – Effektiv och korrekt hantering |  Stockholm

När du exporterar till länder utanför EU måste du ta hänsyn till kraven på dokumentation i importlandet. Ditt företag sparar tid och pengar om ni redan från början har kunskapen om vad om krävs på en viss marknad.

Vi går vi igenom de exportdokument som är aktuella och vad det innebär i praktiken. Vi kommer under utbildningen varva teori och praktiskt utförande där du får omsätta teorin i praktiska övningar. Du lär dig att utfärda exportdokument och blir väl insatt i de krav som ställs. Allt för att underlätta leveransen och skapa trygga exportaffärer.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar praktiskt med att fylla i och hantera alla de dokument som krävs vid export. Den passar såväl nybörjare som erfarna som vill säkerställa att de gör rätt. Vi ger dig helhetsbilden för att du ska kunna effektivisera ditt företags praktiska dokumenthantering.

Kursinnehåll

Du får praktisk handledning om bland annat:

  • Klassificering och systemet kring varukoder
  • Exportdeklaration
  • Exportrestriktioner
  • Betalnings-, proforma- och tullfakturor
  • Transportdokument
  • Visering och legalisering av dokument
  • Dokument i samband med frihandelsavtal
  • ATA-exportbestämmelser
  • Förvaring av styrkande handlingar
  • Övriga intyg och certifikat

Experter som föreläsare

Helena Kohlström Ziegel

Helena arbetar på Business Sweden framför allt med tullrelaterade frågor, leveransvillkor samt frågor rörande internationell handel och export. Helena har lång erfarenhet som tullspecialist och tullansvarig inom tillverkande industri.

Erik Törnqvist

Erik Törnqvist arbetar som rådgivare på Business Swedens exporttekniska avdelning. Erik har mer än 5 års erfarenhet inom internationell handel, bl.a. med operativt arbete på ett globalt start-up, med fokus på e-handel och globalt sälj. Idag hjälper och stöttar han företag den praktiska hanteringen av export, med med fokus på små- och medelstora företag som vill ut på nya marknader.

Under detta webbinarium får du svar på frågor som:
Vad innebär det att en vara är helt framställd?
Vad är otillräcklig bearbetning?
Vilka är de vanligast typerna av produktspecifika regler och hur tillämpar jag dem?
Vad innebär den allmänna toleransregeln?
Vad är kumulation och vilka möjligheter ger det?
Varför behövs styrkande handlingar och vilka handlingar kan jag behöva?
Vilken information behöver finnas med i en ursprungskalkyl?

Experter som föreläsare
Anna Arnefalk arbetar på Business Sweden framför allt med frihandels-och ursprungsfrågor samt tullrelaterade frågor om internationell handel och export. Anna har lång erfarenhet från sitt arbete på Tullverket, de senaste åren som specialist på frihandels- och ursprungsfrågor.

Helena Kohlström Ziegel arbetar på Business Sweden framför allt med tullrelaterade frågor, leveransvillkor samt frågor rörande internationell handel och export. Helena har lång erfarenhet som tullspecialist och tullansvarig inom tillverkande industri.

Detaljer:

Datum: 10 december 2024, 09:00 – 16:30.

Pris: 6 900 SEK exklusive moms. I priset ingår lunch, fika och kursdokumentation. 



Utbildning | Leveransvillkor och Incoterms |  Distans

Lär dig använda leveransvillkor effektivt! Vilket leveransvillkor ni använder får konsekvenser för mycket mer än bara transporten. På den här halvdagsutbildningen fokuserar vi helt på leveransvillkor, främst Incoterms® 2020, och vad som passar i olika situationer.

Leveransvillkor fördelar ansvaret för kostnader och risker under transporten vid internationell handel och är en viktig del i ditt erbjudande till dina kunder. Vad innebär egentligen DDP för er, och vad är det man behöver tänka på vid EXW? Vi visar med praktiska exempel hur det fungerar i vardagen. Få koll på leveransvillkor med vår halvdagsutbildning som leds av en expert och rådgivare inom internationell handel och exporttekniska frågor på Business Sweden.

Kursinnehåll
  • Leveransvillkor i internationell handel
  • Incoterms® 2010 och Incoterms® 2020 och skillnaderna mellan dessa
  • Köparens och säljarens åtaganden
  • Leveransvillkoret och varuförsäkringen
Målgrupp

Utbildningen passar dig som arbetar med skeppning eller logistik, handlägger exportdokument, är orderansvarig, eller arbetar med ekonomi, försäljning eller inköp. Du bör ha grundkunskaper i leveransvillkor.

Experter som föreläser

Maria Lundberg, Business Sweden
Maria arbetar på Business Swedens Exporttekniska avdelning framför allt med internationella transport- och logistikfrågor, leveransvillkor samt frågor rörande internationell handel och export. Maria är jurist och har lång erfarenhet från transport- och logistikbranschen.

Detaljer:

Datum:  3 december, 13:00 – 16:30.



Utbildning | Leverantörsdeklaration – Ge din kund rätt information om varornas ursprung |  Stockholm

Genom att som leverantör vara påläst och kunna erbjuda kunderna korrekta leverantörs-deklarationer kan ni stärka er konkurrenskraft. Däremot riskerar felaktigt upprättade deklarationer att skada relationen med kunden. Utbildningen ger vägledning i hur du som leverantör får den kunskap och de underlag du behöver så att du kan säkerställa att era leverantörsdeklarationer blir rätt från början.

För att företag ska kunna dra nytta av tullättnaderna i frihandelsavtalen måste varorna vara ursprungsvaror och i avtalen finns bland annat regler för vilken grad av bearbetning som krävs för att en produkt ska anses vara en ursprungsvara. När en exportör inte själv tillverkar produkten eller är beroende av insatsmaterial behöver exportören få information om varans ursprung från leverantören. Inom EU används så kallade leverantörsdeklarationer för att intyga varors ursprung och för att kunna hantera dessa rätt behöver leverantören vara insatt i vad det innebär att intyga att produkterna uppfyller ursprungsreglerna.

Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som vill lära dig att upprätta en leverantörsdeklaration korrekt. Den vänder sig främst till företag som är återförsäljare – för företag som tillverkar ursprungsvaror rekommenderar vi vår utbildning Frihandelsregler, där vi hinner gå in mer på djupet i de produktspecifika och generella ursprungsregler som en tillverkare behöver känna till.

Kursinnehåll
Under utbildningen får du svar på frågor om bland annat:

  • Vilka fördelar kan din kund få genom att använda frihandelsavtalen?
  • Vad är skillnaden på ”Country of Origin” och preferentiellt ursprung i EU?
  • Hur ska en leverantörsdeklaration se ut för att kunna godkännas av tullmyndigheter vid en ursprungskontroll?
  • Vad innebär kumulation och varför måste uppgifterna om det fyllas i?
  • Var finns de produktspecifika och generella ursprungsreglerna och hur tar en tillverkare reda på om produkterna uppfyller dem?
  • Vad händer om du upprättar leverantörsdeklarationer och inte kan styrka att varorna är ursprungsvaror?

Experter som föreläsare
Anna Arnefalk arbetar på Business Sweden framför allt med frihandels-och ursprungsfrågor samt tullrelaterade frågor om internationell handel och export. Anna har lång erfarenhet från sitt arbete på Tullverket, de senaste åren som specialist på frihandels- och ursprungsfrågor.

Helena Kohlström Ziegel arbetar på Business Sweden framför allt med tullrelaterade frågor, leveransvillkor samt frågor rörande internationell handel och export. Helena har lång erfarenhet som tullspecialist och tullansvarig inom tillverkande industri.

Detaljer:

Datum: 27 november, 12:30 – 16:30.
Business Sweden, World Trade Center Klarabergsviadukten 70 11164 Stockholm



Utbildning | Internationell E-handel – Onlinekurs ledd av våra experter |  Distans

Den här kursen ger dig ökad kunskap i hur de kan sätta upp och optimera dina exportstrategier för din e-handelsexpansion. Du får verktygen som ökar förutsättningarna för att bli en framgångsrik och konkurrenskraftig internationell e-handelsaktör.

Kursen är framtagen för att räta ut de där frågetecknen som uppstår inför en internationell e-handelssatsning. Målet är att du ska förstå vad det innebär för din verksamhet att öppna upp din e-handel för internationell försäljning och känna dig säkrare både ur ett legalt och säljstrategiskt perspektiv, så att du utnyttjar möjligheter men också undviker onödiga misstag. Genom kunskap och förberedelser ökar förutsättningarna för att lyckas med din internationella e-handelssatsning. Du får även lära dig hur du använder utbildningsmaterialet och verktygen i praktiken.

Kursens workshops ger möjligheter att delta i diskussioner och byta erfarenheter tillsammans med övriga likasinnade entreprenörer samt bolla frågor med experter. Dessutom erbjuds du individuell coaching med våra experter efter kursdagen.

Målgrupp
Företag och entreprenörer som säljer fysiska varor online mot konsumenter (B2C) och som vill optimera sin sin e-handel internationellt mot nya marknader.

Kursinnehåll
Kursen genomförs online under en heldag, som är uppdelad i 2 olika block – det ena med djupdykning i de legala aspekterna vid internationell e-handel och det andra blocket med fokus på sälj- och marknadsföringsstrategier. Bägge block varvas med egenstudier i en digital utbildningsplattform som följs av workshops, case-övningar i break-out sessions och gruppdiskussioner tillsammans med oss experter. Deltagaren erbjuds dessutom ett efterföljande individuellt 30-minuters samtal med våra experter som bokas efter kurstillfället.

Innehållet är uppdelat i 2 följandande block med tillhörande workshops:
Block 1: Lagar och regler

Deltagaren får bland annat lära sig:

Om exportprocessen och den praktiska hanteringen när man ska sälja online mot andra marknader. Vilka krav man kan behöva förhålla sig till.
Hur man ska tänka vid e-handel då man säljer inom EU respektive utanför EU med belysande exempel från några nyckelmarknader.
Vad man juridiskt behöver beakta i samband med e-handel mot konsumenter på andra marknader.
Exempel på specifika områden som tas upp i detta block:

  • Produktkrav
  • Etablerings- och registreringskrav
  • Tullar, moms och dokumenthantering
  • Logistik och leveransvillkor
  • E-handelsjuridik

Block 2: Säljstrategi och marknadsföring

Deltagaren får bland annat lära sig:

  • Hur man kan vässar sin digitala säljstrategi så den anpassas lokalt för varje marknad och målgrupp lokalt med belysande exempel
  • Vad skillnaden är mellan att sälja via egen webshop vs på en online marknadsplatser och hur man bör tänka kring kanalval internationellt
  • Om varumärkesuppbyggande och kundrelationen internationellt

    Exempel på specifika områden som tas upp i detta block:

  • Digitala sälj- och marknadsföringskanaler
  • Lokalanpassning av innehåll och erbjudande
  • Betallösningar och valuta
    Kundrelationen
  • Leveranser och returer

Experter som föreläser:
Linda Laszlo Ek
Linda har över 20 års erfarenhet av arbete med internationell handel, där hon genom åren har coachat många företag och entreprenörer i den praktiska hanteringen av export. Hon är idag senior rådgivare och e-handelsexpert på Business Sweden, där hon hjälper och coachar många företag att expandera och optimera sin e-handel till världens alla marknader. Linda har en bakgrund som affärsjurist och är en flitigt anlitat föreläsare.

Erik Törnqvist
Erik Törnqvist arbetar som rådgivare på Business Swedens exporttekniska avdelning. Erik har mer än 5 års erfarenhet inom internationell handel, bl.a. med operativt arbete på ett globalt start-up, med fokus på e-handel och globalt sälj. Idag hjälper och stöttar han företag med den praktiska hanteringen av export, med fokus på SME:s som vill ut på nya marknader.

Detaljer:

Datum: Torsdag 30 januari 2025 klockan 09.00 – 16.00.
Digitalt.



Utbildning | Exportera till Storbritannien |  12 november

Storbritanniens utträde ur EU och dess inre marknad har inneburit stora förändringar för svenska företag i deras handel med Storbritannien. Vad kan ni göra för att förebygga och minimera eventuella problem och kostnader?

Flertalet svenska bolag har sedan Storbritannien gick ur EU upplevt stora problem med tullprocesser, förseningar och höga kostnader i samband med sina exporter till Storbritannien. För att öka chanserna för en lyckad affär och minimera riskerna för problem behöver ni förstå vilka krav som ställs vid försäljning utanför EU i allmänhet och till Storbritannien i synnerhet.

Utbildningen vänder sig till Er som upplever problem med nuvarande export till Storbritannien. Den vänder sig även till Er som vill börja exportera till Storbritannien men inte har någon eller liten övrig export utanför EU. Business Swedens experter förser er med kunskap som underlättar era leveranser till Storbritannien.


Vi går bland annat igenom:
Vilka tullprocesser gäller vid export till Storbritannien.
Vilka registrerings och tillståndskrav ställs på företag.
Vilka dokument krävs vid export.
Hur ni ska resonera kring val av leveransvillkor vid exporten.
Vilka alternativ finns om er kund inte vill ansvara för importen i Storbritannien.
Om frihandelsavtalet mellan EU och Storbritannien kan innebära tullättnader för er kund.

Experter som föreläsare
Helena Kohlström Ziegel
Helena arbetar på Business Sweden framför allt med tullrelaterade frågor, leveransvillkor samt frågor rörande internationell handel och export. Helena har lång erfarenhet som tullspecialist och tullansvarig inom tillverkande industri.

Erik Törnqvist
Erik Törnqvist arbetar som rådgivare på Business Swedens exporttekniska avdelning. Erik har mer än 5 års erfarenhet inom internationell handel, bl.a. med operativt arbete på ett globalt start-up, med fokus på e-handel och globalt sälj. Idag hjälper och stöttar han företag den praktiska hanteringen av export, med med fokus på små- och medelstora företag som vill ut på nya marknader.


Detaljer
Datum: 12 november 2024, 09.00 – 12.00
Pris: 3 900kr exklusive moms, i priset ingår kursdokumentation.

Anmäl dig här


Facebook
Twitter
LinkedIn