Kungshaga Hotell

Projektet uppfattades som spontant och galet. Men paret trodde på sin vision och i dag är familjeägda Kungshaga hotell i Orsa en populär destination med internationella gäster. 

Det började 2020 när restriktionerna var som flest och allt stod stilla. Mikaela Friström är född och uppvuxen i Orsa och känner väl till området och fastighetens historia. Under en kanottur på Orsasjön föddes idén om att förvärva det anrika hotellet som ligger i anslutning till sjön. Det blev en överraskande nyhet för maken Björn Friström. Hotellet var egentligen inte till salu men nu skulle paret bli hotellägare.    

Att driva företag är ingenting som är nytt för Mikaela. Tillsammans med maken Björn har de 25 års erfarenhet inom tidningsbranschen och driver idag Sveriges största snöskotertidning.    

  • Under pandemin fanns det inte speciellt mycket att skriva om och vi började bli rastlösa. Vi såg potential i hotellet baserat på läge och den fantastiska solnedgången och slog till. Vi kastades in i en ny bransch och har jobbat stenhårt för att komma dit vi är i dag.  

Redan vid första anblick skapades ett mål om att bygga en stor veranda där gästerna kan umgås, äta gott och ha det bra. Verandan finns nu på plats och varje kväll ställer sig gästerna upp och fotograferar den storslagna solnedgången.       

  •  Vi har lagt en stor del av vår tid och kapital på att rusta hotellet. Vi försöker använda återbrukat material eftersom det både är bra för miljön och för den familjärkänsla som vi vill skapa. Ibland brukar vi skämta och kalla hotellet för den stora lekstugan.   

Under perioden har företagets omsättning ökat och möjliggjort att Mikaela anställt både hotell- och restaurangchef. Hotellet är en året runt anläggning som lockar gäster från bland annat Tyskland och Holland. En del gäster är på resande fot som stannar över natten men det finns också de som är intresserade av att se vad området och naturen har att erbjuda. 

  • De flesta bokningar från internationella gäster kommer via Booking eller Hotels.com men även via vårt nätverk som vi byggt upp under åren som företagare.  
  • Vi marknadsför oss främst via sociala medier men det finns event som till exempel Vasaloppsveckan som bidrar till att vi fyller hotellet med internationella gäster.      

Nyckeln till framgång sägs ligga i detaljerna. Gästerna ska alltid lämna hotellet med ett leende utan att förstå varför. Mikaela arbetar ständigt med känsla, blommor och små överraskningar men betonar att teamet varit en viktig del i utvecklingen. Under året har hon bland annat arbetat strategiskt tillsammans med mentorn Malin Lundgren som är rådgivare på Almi.     

  • Mikaela och Björn har gjort ett fantastiskt jobb med att förvalta och utveckla hotellet! Jag tror att framgången har varit deras driv men även förmågan att våga testa nytt och skapa koncept som lockar internationella gäster. Mikaela har en känsla för att skapa upplevelser och vara kreativ. Det bidrar till ett framtidssäkrat bolag som har hållbarhet och kunden i fokus.           

Fakta / Kungshaga Hotell

Företag: Kungshaga Hotell
Företagsidé: Hotellverksamhet med resturangrörelse
Säte: Orsa, Dalarna
Omsättning: 5 miljoner
Antal anställda: 4
Exportmarknad: Gäster från bland annat Tyskland och Nederländerna.

Facebook
Twitter
LinkedIn