Hollistay

Malin och Lars Mellstrand identifierade ett behov och skapade en plattform för campinggäster och campingplatser, idag har de påbörjat sin internationella resa.

Hollistay grundades år 2017 i Falun med visionen att göra det enklare för campingplatser att synas, ge campinggäster en snabb överblick över alla typer av campingboenden i sin närhet och med några klick få kontakt och boka ett boende. Idag är Hollistay en ledande plattform för campare och campingplatser i hela Norden, med fokus på en ökad internationalisering.

Utgångsläget är att det i Sverige, Norden och Europa finns en stor mängd campingplatser, men att det är långt ifrån alla som känner till att de existerar. Det var så campingägarna Malin och Lars Mellstrand resonerade i det initiala skedet för fem år sedan. 2019 lanserade de Hollistay, en digital plattform som adderar värden på flera olika plan med ett tydligt win win där campingvärdar och campinggäster alltid är i centrum.

– Vi var förvånade över ingen hade gjort det här förut, samlat campingplatser på en och
samma digitala plattform, säger Malin Mellstrand som tillsammans med sin man Mats driver företaget.
– När man åker genom Sverige ser man campingskyltar överallt, men man har ingen aning om hur dessa anläggningar ser ut. Visionen med vår plattform är att göra det enklare för campingplatser att synas samtidigt som vi ger campinggäster en snabb överblick över alla typer av campingboenden, och inte minst viktigt, möjliggör en bokning med några få klick.

Idag finns Hollistay både på webben och som app. Användarna kan botanisera runt bland över 2 400 campingplatser i Norden och boka över 600 av dessa online direkt hos campingplatserna.
– Vi är väldigt nöjda där vi befinner oss idag, samtidigt får man ha respekt för processen, vi har skruvat på vår affärsidé flera gånger. I grundtanken har alltid en lansering internationellt funnits, eftersom camping är stort även ute i Europa och att konceptet är skalbart.

Appen, som Malin och Mats valde att släppa kostnadsfritt, har nu laddats ned 50 000 gånger.
– Förra hösten utvecklade vi och lanserade vi ett community i appen som heter Camp & Talk, ett socialt och lokalt nätverk. Vi länkar samman campingvärdar och campinggäster där de kan hitta varandra och kommunicera. Nu kan campingvärden ha en relation med gästen även efter att den checkat in. Vår app gör campandet lite roligare och det kan exempelvis innebära att en enskild campare kan föreslå en grillkväll, bjuda in till en tv-sänd fotbollsmatch i förtältet eller ställa en fråga om sevärdheter i området. En nyhet för sommaren 2022 är att Hollistay kommer med en aktivitetskalender under juli månad. I kalendern finns olika digitala event som alla användare kan vara med på – oavsett vilken camping de befinner sig på.

Fram till dags dato har paret Mellander investerat sju miljoner av eget kapital i
företaget.
–Vi har även tagit in externt kapital och har delägare i företaget. I höst ska vi söka mer extern kapital för att kunna utvecklas i den takt vi vill. Det gäller att hänga med, inte minst när vi rör oss i en IT-bransch, genom vår plattform, där allt är i ständig förändring.

En internationell resa

Utmaningarna har varit många genom åren, där Malin pekar på utmaningen att hitta ”vad kunden verkligen vill ha”. Avgörande hjälp på vägen har företagsinkubatorn och Dalarna Science Park stått för.
– Vi var med mellan 2018–2021 där vi fick väldigt bra vägledning och coachning. Fast vi drivit bolag tidigare så kan hjälp behövas när man stöter på nya utmaningar och nya företag ska startas. Det är fantastiskt vilken support man kan få där och de ser verkligen till att rätt coach sätts in vid rätt tillfälle under företagsresan. 

Malin menar att Hollistay nu är färdiga med de första årens viktiga process- och varumärkesresa, och att företaget nu är moget för nästa steg.
– Det tar alltid tid att bygga. Vi märker att aktörer börjar höra av sig på ett annat sätt nu om samarbeten. Visionen är klar, vi vill kunna skala upp verksamheten och bli en stor internationell aktör. Ett första steg på den resan är att bli störst i Norden, för att sen ta det vidare ut i Europa. Camping- och ställplatser har därför börjat läggas till i Finland, Norge och Danmark för att i nästa fas börja bearbetas.
– Vi har redan många användare av vår plattform från de här länderna, det är ett naturligt steg. Det är viktigt att hitta rätt i prismekanismer och allt annat vi gör, och att skruva på strategierna efterhand. Och vi ser fram emot att kunna växa på den internationella arenan, det här kan bli mycket, mycket större än vad det är idag.

Fakta / Hollistay

Säte, i Falun.
Appen, som lanserades april 2021, finns idag på sju språk
Majoriteten av användarna är från Sverige men även Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Schweiz och Österrike.
50 000 har laddat ner appen Hollistay.
12 000 använde appen dagligen under juli månad 2021.
2 400 nordiska campingplatser finns tillgängliga på plattformen.
Omsättning, små tal fram tills nu, kraftig ökning förväntas 2023.

Facebook
Twitter
LinkedIn