Öka din export
Önskar ni växa vidare genom att öka exporten så har ni kommit rätt! Det finns flera sätt att öka er export: fler produkter eller produktsegment, fler kunder eller kundsegment, fler försäljningskanaler, mer marknadsföring eller nya exportmarknader.
En del företag har gjort sin ”exportläxa” och följer en strukturerad plan. Andra företag börjar sin export genom en tillfällighet: ”det kom en förfrågan och vi såg en spännande möjlighet”. Oavsett vet vi att det är svårt att ha koll på alla delar som exporten berör och när exporten växer kommer nya frågor, vissa frågor kommer igen och vissa processer börjar om.
I Exportkompassen har vi samlat viktiga parametrar att beakta oavsett det är en ”gammal” exportaffär som behöver ses över eller en ny som ska till, samt kontaktuppgifter till de som kan stötta er utveckling för ett hållbart resultat. Med goda förberedelser minimerar man risken för att hamna i vanliga fallgropar som kan bli kostsamma. De dyra erfarenheterna vill vi bidra till att undvika genom att erbjuda Exportkompassen.
Länkar
Vill ni bolla med någon? Exportlotsen kan guida er och ni kan alltid återkomma till lotsen mellan varven. Kontakta exportlotsen.
Export innebär ökad påfrestning på planeten om exporten inte är hållbar. Läs mer om hur ni kan bidra till och vilket stöd det finns för en mer hållbar export här.